Škoda Fabia Monte Carlo – I Fabia může být hot

Časy, kdy automobilka Škoda nabízela malý hothatch ve formě Fabie RS, jsou už zjevně dávno pryč. Jen velmi malou náplastí se v minulé generaci vstala alternativa s označením Monte Carlo, která ovšem je pouze vrcholným výbavovým stupněm a nic nemluví o motoru.

Stejná situace přichází v současné generaci, kdy malý hatchback bude v nabídce znovu se stejnou výbavou trůnící na vrcholu nabídky. Bude však dostupná is motorem, za který by se nestyděli hothatche nižší střední třídy před pár lety. Tedy pokud pár let myslíme 20. Pod kapotou totiž může mít 1,5litrový motor o výkonu 110 kW (150 k).

Monte je jiné
Již standardní Fabia je velmi pěkným autem a lze říci, že je nejkrásnější v celé historii modelu. Tvary se automobilce opravdu povedly a využívá všech designových prvků, které je vidět i na nové Octavii a Superbe. To jsou ovšem charakteristiky platné pro všechny rozumněji vybavené verze. Je asi jasné, že úplný základ tolik půvabu nepobere. A ani nenabídne.

Ke základní výbavě stačí přidat lepší světla, pěknou barvu, ideální s černou střechou a pěkné disky. Monte Carlo však jde ještě dál a přidává sadu dynamicky vypadajících doplňků na předním nárazníku, zadním nárazníku, ale také v oblasti odtrhové hrany střechy. Auto je postaveno na zajímavě vypadajících pětipaprskových 18palcových slitinových discích s černo-stříbrným provedením za příplatek. Standardně jsou šestnáctipalcové.

Monte Carlo také přináší dvoubarevné lakování karoserie, které vynikne při nabízených barvách. Na výběr je celá škála s možností doplnění černé střechy, ale také černá karoserie, při které černou střechu opravdu není třeba doplňovat. I když v červené vypadá opravdu výborně, možná ještě krásněji vynikne právě celá černá a přinese drsnější, až chuligánský vzhled.

Vnitřní dobro
V interiéru začneme pěkně od prostorové nabídky. Zavazadlový prostor má objem a 380 litrů v základním stavu. Jasné, že lze zvětšit sklopeným opěradel zadních sedadel. Ty jsou děleny v klasickém poměru jedna ke dvěma a nenabízejí zcela rovnou podlahu v případě jejich složení. Důležité v kufru jsou možnosti, které nabízí Simply Clever přístup. Různé suchozipové nalepovací držáky či síťky a rozdělovače jsou opravdu přínosem při uspořádání nákupů a jiných převážených substancí.

Rozumný prostor je i pro pasažéry vzadu, kteří se budou cítit lépe než v některých vozidlech o třídu výše. A to nemluvíme jen o nabídce prostoru na kolena, ale také o prostoru nad hlavou. V obou těchto veličinách Fabia opravdu boduje. Prostor pro pasažéry vpředu je samozřejmě příjemný, ovšem i zde je jedna novinka pro Monte Carlo. Ve standardní výbavě má ​​totiž sportovně střižená sedadla s integrovanou opěrkou. Pro lidi s výškou nad 190 cm mohou být právě tyto poněkud méně pohodlné, ale každý kdo se do této výšky vejde bude mít opravdu výborné fotelky s dobrým bočním vedením.

Přístrojová deska je to místo, které přináší snad nejvíc změn pro verzi Monte Carlo. Jmenovitě je třeba určitě zmínit volant se třetím paprskem a logem speciální verze, ale také měkký plast s imitací karbonu na zbytku přístrojové desky. Ambientní podsvícení dostalo červenou barvu, kterou reflektují také červené listy přístrojové desky. Do červené je laděn také displej, Digital cockpit před řidičem. I ten předvádí sportovní téma. Displej ve středu je spíše jednodušší a určitě není z té nejvyšší série. To vůbec nevadí, navigaci přece umíme zrcadlit z telefonu přes vestavěný Apple CarPlay a Android Auto bez nutnosti použití jakýchkoli drátových propojení.

Nejlepší motor ve Fabii
Fabia má aktuálně velmi jednoduchou nabídku agregátů. Buď si zvolíte litrový tříválec v několika výkonových stupňů a verzích, nebo sáhněte po nejvýkonnější alternativně ve formě 1,5litrového čtyřválcového TSI. Pokud chcete opravdu velmi dobře jezdící auto s výborným výkonem a velmi dobrou spotřebou, tak právě tento posledně jmenovaný je zcela povinen. Motor má výkon 110 kW (150 k), přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 250 Nm. Tyto parametry jsou dostatečně ke zrychlení vozidla na stovku za 8 sekund, ale to nic neříká, důležitější fakt než auto výkon podává.

Výkon směřuje přes sedmistupňovou automatickou převodovku se dvěma spojkami na přední kola. Díky výborným pneumatikám Continental Sport Contact 5 jej opravdu dokáže přenést a nenechá se zahanbit ani v zatáčkách. A to i přes relativně jednoduchou konstrukci zadní nápravy. Reálně by se znovu za takové jízdní vlastnosti nestyděly ani některé hothatche před pár lety. Dnes už je k tomu potřeba více. Vždyť Hyundai se svým modelem i20N nabízí výkon přes 200 koní, Fiesta ST má 200 koní a Clio RS už to zabalilo. To má v nabídce maximálně TCe 140 s manuálem, který také rozhodně není marnou snahou o dynamickou verzi malého hatchbacku.

Fabia svoji sportovnost ve verzi Monte Carlo předvádí i tužším naladěním podvozku. To v překladu znamená jemně zhoršený komfort, ale o to lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách. Za toto určitě mohou i, či spíše zejména, 18palcové litá kola, která mají opravdu nízkoprofilové pneumatiky bez schopnosti pohltit byť jen část nárazu od kol. Toto však není třeba brát jako nevýhodu, je to vlastně výhoda verze Monte Carlo, která je právem označitelná za téměř hothatch, nebo spíše warmhatch. Ke schopnostem základní verze Monte Carlo tedy přidává více emocí a více vzrušujících momentů, než by se mohlo zdát.

Doporučená verze
Škoda Fabia je opravdu výborné auto, které má v nabídce hned několik zajímavých verzí. Pokud ovšem chcete něco, co je opravdu výbornou volbou, tak určitě sáhněte právě po takové alternativě s logem rally Monte Carlo s nejvyšším výkonem pohonné jednotky. Odmění vás nejen slušnými jízdními vlastnostmi, ale také spotřebou do 6,5 litru při jízdách včetně dálnic a všech jízdních režimů. Mohou za to dva válce, které se vypínají v případě, že nejsou zcela nutné. Právě tato vrcholná Fabia je nejlepší Fabií v nabídce, která má jako největší nevýhodu asi jen cenu.

Konkurence
Dalo by se říci, že konkurentem této alternativy je každý hatchback mezi malými auty, který může mít vyšší výkon. Jmenovitě tedy stačí zmínit Seat Ibiza FR se stejným motorem a výkonem 110 kW (150 k), Renault Clio TCe dosahující 103 kW (140 k) a také Suzuki Swift Sport, který si opravdu hraje na hothatch. V nabídce je také podobně výkonný Volkswagen Polo. Tím ale asi nabídka končí a většina automobilek takové výkony prostě nenabízí. Nenabízí je ani Peugeot, ani Citroën, ani Opel, které se nejvíce blíží takovému stavu s elektrickými vozidly.

Za krásu se platí
Škoda Fabia Monte Carlo s tímto motorem a výbavou, jak vidíte na fotkách, stojí těsně přes 25 000 eur. Na to co nabízí je to opravdu adekvátní hodnota, nicméně má jeden zásadní problém. Tím je právě Hyundai i20N, který i přes absenci automatické převodovky dokáže nabídnout velmi konkurenceschopnou cenu pro výkonnější spalovací agregát. Ovšem Fabia má navrch prostorovou nabídkou, spotřebou, ale také některými prvky výbavy.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram